Reklama
 
Blog | Kateřina Kadlecová

Ve víně je pravda (a prachy)

Víno se v západním světě stalo doslova nápojem třetího tisíciletí a na jeho rostoucí popularitu se nabalují pozoruhodné obchodní aktivity. V Česku sídlící cestovní kanceláře jako Via Vinea nebo Wine Travel pořádají speciální zájezdy do zahraničních vinařských oblastí, šéfové firem zpestřují dříve nezáživné porady a konference řízenými degustacemi pod taktovkou sommeliéra a víno má dnes skoro tolik vlastních časopisů jako golf, další fenomén ve světě stylu.

Za oblibou vína v Česku nestojí jen současná adorace všeho zdravého a přírodního nebo fakt, že po našem vstupu do EU díky zrušení cla dovozové víno značně zlevnilo. V dnešní společnosti, kde se hodnota lidského života měřívá podle dosaženého úspěchu a vydělaných peněz, se kvalitní víno a znalosti o něm staly prostředkem vyjádření sociálního statutu. Víte, jak se správně degustuje? Pokud to na večeři s obchodním partnerem pokazíte, bude se na vás dívat podobně, jako by vám z rukávu saka vykukovaly plastové digitálky po strejdovi. Chuť vína představuje pro moderního gourmeta požitek… a znalost pojmů cuvée a barrique společenskou nutnost.

 

Podle Českého statistického úřadu každý Čech ročně vypije 17 litrů vína a spotřeba mírně, avšak neustále roste. Tento trend vystihli internetoví obchodníci a rozhodli se tradici vína převést do virtuálního světa. Zkuste si zadat do vyhledavače Google výraz „víno“ – a už se to na vás sype. On-line obchody, v nichž si můžete objednat vína jakostní i slámová, košer i bio, burčáky i 90 let stará, se množí jako hrozny po dešti. Také samy vinařské společnosti dobře chápou, že je leckdy snazší obejít se bez prostředníků typu Tesca nebo Billy a dostat své produkty přímo do virtuálních košíků zákazníků; proto je častou součástí jejich webových prezentací internetový obchůdek.

 

Šikovní marketéři vinných webů dobře vědí, že víno už nejsou jen láhve a jejich obsah. Proto se stránky hemží slovníčky pojmů, články a statistikami, které představují pro zákazníka vítanou přidanou hodnotu. Nákup a konzumace vína ve stylu „Znojmo, Znojmo, vidím tě dvojmo“ je neodvratně passé.

Reklama

 

(mé zamyšlení nad vínem, zaostřené výhradně na vinnou turistiku českých milovníků tekutého hroznu, vyšlo v předminulém Respektu v rubrice Trendy)